Jobmarketing

Hoe presenteer ik mezelf het beste op de arbeidsmarkt? Hoe zorg ik dat ik mezelf onderscheid en in beeld kom bij die gewenste werkgever? Voor dit soort vragen biedt Jobmarketing een prachtige oplossing.

Juist nu de markt zo ruim is - er zijn meer banen dan mensen die beschikbaar zijn - is ook de Jobmarketing methode nog steeds ijzersterk. Het is een hele doel- en actiegerichte methode om jezelf in de etalage te zetten bij potentiële werkgevers.

De juiste focus op jouw talenten

Werkgevers zijn nu soms geneigd om iets minder kritisch te selecteren. Dat betekent dat er een groter risico op een mismatch is. Dat je er achteraf achter komt dat je niet kritisch genoeg bent geweest in een selectieprocedure; het gebeurt echt heel veel! Je wordt gevraagd te solliciteren en je bent dan niet meer kritisch genoeg op de match: wat vragen zij en wat bied ik eigenlijk.

Dat kun je grotendeels voorkomen door een goede focus aan te brengen. Je solliciteert meer dan vroeger vanuit jouw talenten: wat heb jij in huis, wat kom jij brengen, wat is jouw toegevoegde waarde? Dus niet 'zij vragen en ik maak mij passend'. Integendeel, de baan past zich aan aan jou: het zogenaamde 'jobcrafting' of 'jobcarving' en functiecreatie.

Jobmarketing gaat uit van de talentgedachte: mensen zoeken werk dat past bij hun talenten. Dat is altijd het uitgangspunt. Je leert zo scherp mogelijk te formuleren wat jij te bieden hebt en daarbij geen kans onbenut te laten.

Onderhoud je loopbaan

Daarnaast is het ook bij een ruimte arbeidsmarkt nog steeds belangrijk dat je je loopbaan blijft onderhouden. Bouwen aan je netwerk, praten met vakgenoten, weten wat je toegevoegde waarde is. Dat is wat Lies je leert: werk veroveren nu en in de toekomst.

De manier om op die arbeidsmarkt op de juiste plek te komen, blijft precisiewerk.

Lies: "Ik vind het heel ambachtelijk dat je binnen die moderne arbeidsmarkt nog steeds met aandacht, geduld, en grote nauwkeurigheid iemand klaarmaakt om de volgende stap in de loopbaan te kunnen zetten. Een goede ambachtelijke schilder is 90% van zijn tijd bezig met de voorbereiding: schuren, schaven, plamuren; maar 10% van zijn tijd schildert hij. Bij Jobmarketing is dat precies zo. Het voorwerk moet sterk zijn en kost inspanning en inzet. Het werkelijk veroveren van nieuw werk is dan relatief eenvoudig."

Persoonlijk gesprek

Of het ook iets voor jou is? Vast wel, maar dat kunnen we het beste in een persoonlijk gesprek verder uitvinden. Neem dus vooral contact op als je geïnteresseerd bent!

beeld_pol-4-verloop.jpg